جستجو
Close this search box.
وبینار یا سمینار آنلاین

وبینار یا سمینار آنلاین

وبینار (Webinar) از عبارت Web-based seminar گرفته شده و به کلاس، دوره، سمینار یا هر رویداد آنلاینی گفته میشه که تو محیط وب و با استفاده از اینترنت بصورت کاملا آنلاین، زنده، تعاملی و دو طرفه تو یک زمان مشخص برگزار میشه. وبینار در واقع نوعی از آموزش آنلاین است که به صورت زنده برگزار می شود. وبینار رو با عنوان سمینار آنلاین، دوره مجازی، کلاس مجازی هم میشناسند.

وبینار یکی از پدیده‌های بسیار اثرگذار در دنیای بازاریابی اینترنتی و همچنین تدریس است.

 وب سایت وبینار فعالیت خود را در قالب یک مجموعه فناور از سال ۱۳۹۱ در مرکز رشد و فناوری دانشگاه شهید بهشتی آغاز کرد. این مجموعه با نگاهی نو به فناوری، اقدامات گسترده ای در رابطه با بومی سازی نرم افزارهای تخصصی داشته است.

در حال حاضر خدمات وب سایت وبینار، بر پایه بهترین نرم افزارهای بین المللی و بر روی سرورهای پرسرعت این مجموعه در داخل کشور ارائه می گردد. سرعت و دسترسی آسان کاربران یکی از ویژگی های کاربردی سامانه وبینار است. یک تاکتیک بازاریابی قدرتمند است که می‌تواند شما را به عنوان یک متخصص در زمینه کاری شما معرفی کند. به شما این امکان را می‌دهد که با مخاطبین خود ارتباط برقرار کنید.

مزایای وبینار :

همانطور که در قسمت قبل به مفهوم وبینار و برخی از مزایاش پرداختیم، در ادامه بصورت اجمالی بعضی از مزایای وبینار توضیح داده شده :

۱. صرفه جویی در وقت و زمان

برای حضور در وبینار لازم نیست از خانه ، شهر یا حتی کشور خود خارج شوید و دردسرهای رفت و آمد و اسکان هم به کلی از بین می رود. به عبارتی دیگر نیازی نیست برای حضور در یک رویداد، کارگاه، همایش یا کلاس در رفت و آمد باشید ، بنابراین هزینه رفت و آمد هم به راحتی از میان برداشته می شود.
همانطور که می بینید وبینار هر آنچیزی برای اینکه یک کارگاه حضوری داشته باشید را فراهم می کند! به گونه ای که درگیر ترافیک میشید و نه نیاز به پرداخت هزینه رفت و آمد دارید و یک از مشکلاتی بزرگی که شاید افراد به آن وسواس داشته باشند پوشیدن لباس و ست کردن لباس مناسب به واسطه این موضوع تا حدودی رفع می شود.

۲. امکان مشاهده مجدد کلاس

اگه احیانا محدودیت زمانی داشته باشید یا به هر دلیلی نتوانید وارد وبینار بشوید نگران نباشید ، چون بصورت کامل  وبینار و جلسات شما ظبط می شود و بعدا می توانید ویدئوی وبینار را با کیفیت عالی مشاهده از آن استفاده کنید.

۳. امکانات مشابه با کلاس حضوری

در دوره های حضوری شما چه تجهیزاتی دارید؟! صندلی، ویدئو پروژکتور، وایت برد و جزوه ، وبکم از تجهیزات هستند که در جلسات معمولا مورد استفاده قرار می گیرند برای شرکت در یک وبینار یا سمینار آنلاین شما نیاز دارید از چنین تجهیزاتی تا حدودی استفاده کنید.

۴. امکان استفاده با هرنوع سیستمی (موبایل کامپیوتر و..)

با هر سیستم عامل و با هر دستگاهی چه موبایل و تبلت ، چه کامپیوتر شخصی و رومیزی و لپ تاپ ، می شود وارد وبینار شد و تجربه خوب یه رویداد آنلاین رو بدست آورد ، همچنین یک اتصال اینترنت خوب، دوربین وب کم و میکروفون برای انتقال صدا مورد نیاز است.

وبینار یا سمینار آنلاین

سوالی دارید؟ مشاوره تخصصی دریافت کنید.

امکانات نرم افزار وبینار :

امکان استفاده از وایت برد

امکان پخش فیلم یا ویدئوی کوتاه

امکان وصل کردن صدا و تصویر

امکان پرسش و پاسخ در وبینار

کنترل فعال بودن میکروفن حاضرین توسط مدیر

امکان برگزاری نظر سنجی از حاضرین

امکان ارائه مطالب در جلسه بافایلهای PDF

امکان استفاده از تخته سیاه جهت انتقال موضوعات

امکان مباحثه در گروه های کوچکتر با نظارت مدیر جلسه

امکان ضبط جلسه برای استفاده ای آتی

 آیا برای برگزاری وبینار لازم است سایت داشته باشم؟

لازم نیست وب سایت داشته باشید. شما می توانید از شرکت‌های ارائه‌دهنده سرویس وبینار اکانت ماهانه یا سالانه خریداری کنید و سپس وبینار یا سمینار آنلاین خود را در سایت آن‌ها برگزار می‌ کنید سپس لینکی اختصاصی در اختیار شما قرار داده می‌شود تا به شرکت‌کنندگان وبینارتان بدهید.
افراد می توانند با مراجعه به لینک می‌توانند در کلاس آنلاین و سمینار آنلاین شرکت کنند. شما هم با نام کاربری خود وارد همان صفحه شده و به عنوان سخنران، ارائه خود را شروع می‌کنید. کار به همین سادگی است!

 ابزار و تجهیزات وبینار :

میکروفون :

یکی از تجهیزاتی که نیاز خواهید داشت میکروفون است. مانند دوربین، طیف گسترده‌ای از انتخاب با استفاده از میکروفن‌های USB  وجود دارد. انتخاب شما بستگی به بودجه شما و همچنین اولویت شخصی شما دارد. به خاطر داشته باشید که کیفیت صدا بهتری نسبت به میکروفن ساخته‌شده داشته باشید.
اگر مدرس وبینار اجازه بدهند بقیه شرکت کنندگان می توانند صدا را وصل کنند و سوالاتشان را به صورت صوتی بپرسند. شرکت کنندگان باید از هدست یا هندزفری برای انتقال صدا استفاده کنند.

اتصال اینترنتی :

در نهایت، ارتباط اینترنتی شما نقش مهمی در کیفیت ارتباط شما ایفا خواهد کرد. به طور ایده‌آل، شما باید دانلود و بارگذاری خود را بین حداقل ۴ Mbps و سرعت بهینه ۱۵ Mbps قرار دهید. سرعت اینترنت خود را با ابزاری مانند SpeedTest.net امتحان کنید و در مورد امکان ارتقا برنامه خود در صورت لزوم، با ISP خود صحبت کنید.

دوربین :

همچنین به یک دوربین یا وبکم نیاز دارید تا مخاطبین شما بتوانند شما را ببینند و جلسات شما را به راحتی رصد کنند. این موضوع به شما این امکان را می‌دهد که یک رابطه بهتر با آن‌ها ایجاد کنید و مقداری شخصیت به برند و جلسه خود اضافه کنید.

وبینار یا سمینار آنلاین
وبینار یا سمینار آنلاین
نرم افزارهای مورد استفاده :

اگر از سیستم مدیریت آموزش مجازی و یا مدیریت محتوا مانند  جوملا و وردپرس استفاده می کنید نرم افزار bigbluebutton می تواند خیلی در این امر به شما کمک کند و با استفاده از افزونه هایی که موجود هست به راحتی به سیستم خود متصل شوید. با این اتصال خیلی راحت می توانید، با کاربرهای موجود در سایت خود به سیستم وب کنفرانس متصل بشید و نیاز به ایجاد پروفایل کاربری جداگانه نیست.
دو تا نرم افزار پر کاربرد که در داخل ایران بسیار استفاده می شود ، نرم افزار adobe connect و bigbluebutton هست.

برای راه اندازی بیگ بلو باتن، نیاز به یک سرور لینوکس دارید که حداقل ۶ گیگابایت رم و ۴ هسته سی پی یو داشته برای استفاده از نرم افزار ادوب کانکت حتما نیاز دارید که یک سرور ویندوز داشته باشید، هزینه سرور ویندوز نسبت به سرور لینوکس بالاتر می باشد، البته مشخصات سخت افزاری که هم نیاز دارید نسبت به بیگ بلو باتن بالاتر می باشد، ۱۶ گیگابایت رم و ۸ هسته سی پی یو، حداقل مشخصاتیه که برای راه اندازی این سیستم نیاز دارید.

برای اتصال وب کنفرانس به سیستمهای مدیریت آموزش همیشه مشکلاتی وجود داشته است. مشکلات تحریم، گرانی سیستم های لایسنس دار، مشکلات سیستمهای کرک شده، همه و همه دست به دست هم داده اند که مجموعه ها نتوانند به آن نوعی که می خواهند کلاسهای آنلاین داشته باشند.

سوالی دارید؟ مشاوره تخصصی دریافت کنید.

چگونه وبینار برگزار کنیم؟

ابتدا باید یک سرویس ارائه وبینار پیدا کنید؛ شرکتهای مختلفی وجود دارند که امکان برگزاری وبینار را فراهم می کنند . اکثر آنها احتیاج دارند که شما یکبار نرم افزاری را روی دستگاه رایانه یا تلفن همراه خود نصب کنید و هنگام اجرای برنامه از آن استفاده کنید. برای برگزاری وبینار کافی است که  از شرکت‌های ارائه‌دهنده سرویس وبینار، اکانت ماهانه یا سالانه خریداری کنید . سپس وبینار های خودتان را به سادگی با استفاده از امکانات آنها را برگزار کنید  این سایت ها امکان رایگان برگزاری وبینارهای تا ۲۵ نفر و برای ۳۰ روز را فراهم می‌کند. پس می‌توانید همین امروز در سایت ثبت‌نام کنید و از چند نفر از دوستان بخواهید در وبینار شما شرکت کنند!

بعد از شاید ۱۰ دقیقه کار کردن با این سایت، خواهید دید که کار چقدر ساده‌تر از آن چیزی است که فکر می‌کردید. البته برای برگزاری وبینارهای واقعی می‌توانید از سرویس‌های پولی این سایت استفاده کنید.بعد از نصب برنامه کافی است از برگزار کننده وبینار لینک آنرا دریافت کنید و در روز و ساعت مقرروارد آن لینک شوید !

در مورد فرمت وبینار تصمیم گیری کنید :

۱. تک سخنران :

شامل یک سخنران تنها است که با شرکت کننده ها ارتباط برقرار می کند. سخنران هم مطالب وبینار را نشان می دهد و هم به تمام پرسش های مطرح شده توسط شرکت کننده ها پاسخ می دهد. اگر شرکت کننده کمی دارید، این نوع وبینار پیشنهاد می شود.

 ۲. فرمت مصاحبه ای :

در این نوع وبینار یک سخنران وجود دارد که در نقش مصاحبه کننده عمل می کند و مجموعه سوالاتی را که از پیش طراحی شده اند را از کارشناس موضوع بحث می پرسد.

۳. میزگرد مدیریت شده :

چندین سخنران گردهمایی می کنند و پیرامون موضوعی بحث می کنند.

وبینار یا سمینار آنلاین را زیر یک ساعت نگه دارید ؛ اگر بیش از حد طولانی باشد ، مشارکت ممکن است کاهش یابد. کیفیت کلید اصلی است ، از یک میکروفون بلند با کیفیت بالا استفاده کنید تا مطمئن شوید که هر شرکت کنندگان به روشنی آنچه را که به اشتراک می‌گذارید را انتخاب می‌کند. از نظرسنجی‌ها استفاده کنید تا بتوانند همه مشارکت کنند. جلسه را به چالش بکشید تا خسته کننده نباشید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب تجهیزات کنفرانس

معرفی مانیتور تاشو کنفرانسی

در حال حاضر تمامی سالن­ های کنفرانس از مانیتور برای انتقال اطلاعات، برقراری ارتباطات صوتی و تصویری و هم­چنین نمایش ویدئو استفاده می­کنند. مانیتورهای کنفرانسی

معرفی تجهیزات ویدئو کنفرانس

تجهیزات ویــدئـو کنفرانس امروزه استفاده از تجهیزات یا دستگاه ویدئو کنفرانس تنها راه حل برگزاری جلسات از راه دور همراه با صرفه جویی در هزینه

سوئیچ ۱ به ۳ hdmi مدل full hd

امروز قصد داریم یکی از انواع سوئیچ hdmi که سوئیچ ۱ به ۳ hdmi مدل full hd است را به شما معرفی کنیم و درباره

مطالب سیستم کنفرانس

آشنایی با سیستم صوتی سالن جلسات

عواملی مانند گسترش شرکت‌ها، افزایش پست‌ها و پیچیدگی فعالیت کارمندان، مدیران سازمان‌ها را ناگزیر به برگزاری جلسات مختلف به منظور بهبود عملکرد کارکنان، ایجاد همفکری

کنترل دوربین ویدئو کنفرانس

با توجه به افزایش کاربرد تکنولوژی در زندگی روزمره افراد و گسترش ارتباطات و برگزاری جلسات متنوع و متعدد، امروزه روابط کاری به ‌طرز چشمگیری

معرفی سیستم کنفرانس LEM

سیستم کنفرانس LEM یکی از مهم‌ترین تجهیزات مربوط به هر سالن کنفرانسی است. این سیستم از قسمت‌های مختلفی تشکیل شده است که میکروفون ریاست جلسه،

مطالب ویدئو کنفرانس

صدرا ایرانیان

کمتر از دو دقیقه تماس می گیریم.

جهت برقراری ارتباط لطفا نام و شماره تماس خود را وارد نمایید.

کمتر از دو دقیقه تماس می گیریم.

جهت برقراری ارتباط لطفا نام و شماره تماس خود را وارد نمایید.