جستجو
Close this search box.
نورپردازی-سالن-کنفرانس

نورپردازی سالن کنفرانس

نورپردازی بر نحوه دیدن محیط اطراف ما تأثیر می گذارد و بر نحوه تفکر و احساس ما نیز تأثیر می گذارد. تغییرات یکپارچه در روشنایی و رنگ باعث ایجاد احساسات طبیعی می شود. با تنظیمات انعطاف پذیر می توان نورپردازی را با نیازها و حالات مختلف خود تطبیق داد و زندگی و شرایط کاری خود را به سهولت بهبود بخشید. هر سازمان و شرکتی مکانی دارد  که در آن جلسات و گردهمایی های مهم برگزار میشود. اما آنچه بسیاری از سازمانها در نظر نمی گیرند طراحی این فضا برای جلسات می باشد. یک نورپردازی سالن کنفرانس مناسب بهره وری جلسات را تسهیل می کند. سوالی که ایجاد می شود این است که چگونه می توانید نور مناسب را برای اهداف خود بسنجید؟ در ابتدا ۶ موضوعی که برای طراحی نورپردازی سالن کنفرانس شما مفید می باشد ارائه شده است.

ذخیره انرژی

هرچه لامپ بیشتری در فضا داشته باشید انرژی بیشتری مصرف خواهید کرد. بدون هدر دادن انرژی زیاد به روشهایی برای روشنایی سالن فکر کنید. پنجره های بزرگ می توانند کمک کنند ، اما نور آفتاب نیز در طول روز در نوسان است و به شما امکان کنترل کمتری از میزان نور در فضا را می دهد. استفاده از لامپ های LED یا سایر روش های صرفه جویی در مصرف انرژی را در نورپردازی سالن کنفرانس خود در نظر بگیرید.

نورپردازی-سالن-کنفرانس
 

 

استفاده از فناوری

آیا در این اتاق از ویدیو پروژکتور یا ویدیو وال برای نمایش اطلاعات خود استفاده می کنید؟ آیا افراد از لپ تاپ ، تبلت یا دستگاه های دیگر خود استفاده می کنند؟ مهم این است که نورپردازی سالن کنفرانس دستگاههای خاموش را منعکس نکند و یا صفحه نمایش را تحت الشعاع قرار ندهد  و دیدن مطالب را دشوار می کند. میزان نور خود را بر اساس آنچه که در مورد استفاده از اتاق و فناوری مورد نظر برای برنامه ریزی دارید ، انتخاب کنید.

هدف روشنایی

اگر میزان نور خیلی کم باشد ، می تواند باعث شود افراد در طول جلسه خواب آلوده شوند. از طرف دیگر ، اگر چراغ ها بیش از حد روشن باشند ، باعث ایجاد حواس پرتی می شوند و باعث بیقراری افراد می شود. برای یادداشت و یادداشت خواندن یا سایر مطالب ، میزان نور مناسب را نیز در نظر بگیرید واقعیت این است که افرادی که چشمانشان ضعیف است ممکن است کمی به نور بیشتری نیاز داشته باشند. برخی از تست های میزان نورپردازی سالن کنفرانس خود را انجام دهید تا از روشنایی ایده آل اتاق اطمینان حاصل کنید.

کنترل روشنایی

روش های مختلف کنترل روشنایی اتاق را باید در نظر بگیرید. می توانید یک سری سوئیچ داشته باشید که هر یک از بخش های کوچک اتاق را کنترل کند. می توانید یک سوئیچ دیمر داشته باشید که به شما امکان دهد سطح همه چراغ ها را به طور همزمان تنظیم کنید. در صورتی که فضای بزرگ بزرگی دارید ، می توانید یک تابلو نوری داشته باشید که بخش های مختلف را بصورت جداگانه تنظیم کند تا سطح مناسبی را رقم بزند.

فضای بدون نورپردازی

عبور از فضایی در تاریکی می تواند منجر به بروز حوادث شود. بسیاری از سازمان ها و شرکت ها شرایطی را فراهم می کنند تا هیچ کس وارد یک اتاق تاریک نشود. آنها سنسورهای حرکتی استفاده می کنند که درست قبل از ورود افراد به سالن چراغ ها روشن می شوند. همچنین می توانید یکی از کلیدهای چراغ ها را به در خارج از سالن قرار دهید تا به صورت دستی چراغ های داخل را روشن کنید.

اتاق های جلسات و کنفرانس داخل یک شرکت و سازمان نیاز به توجه ویژه دارند زیرا این ها مکان هایی هستند که مجموعه ای از فعالیت های مهم در آن اتفاق می افتد. از صندلی تا چراغ ، همه باید با همخوانی داشته باشند تا از این فضاها حداکثر استفاده را ببرند. از آنجا که نورپردازی سالن کنفرانس جنبه مهمی در طراحی سالن کنفرانس است ، هرگز نباید از آن غافل شد. در گذشته سیستم های روشنایی معمولی و امروز چراغ های LED بهترین راه حل برای روشنایی فضاهای اداری و کنفرانسی هستند. چراغ های LED می توانند به یک سازمان در به حداکثر رساندن بهره وری خود کمک کنند.

 

۱- وسایل نوری و فناوری های جدید

چراغ های LED انتخاب روشنایی برای فضاهای اداری و کنفرانسی هستند و برای همه ابعاد بهتر هستند. آنها از نظر انرژی ، تعمیر و نگهداری و سازگار با محیط زیست هستند و تا ۵۰،۰۰۰ ساعت عمر دارند. چراغ های ال ای دی در لامپ های مختلفی مانند نورپردازی فرو رفته و نور آویز  که برای استفاده در فضای اداری و کنفرانسی ایده آل هستند. هنگام طراحی سالن کنفرانس ، لازم است وسایل موردنظر را که با سایر عناصر اتاق هماهنگ هستند ، در نظر بگیرید. به عنوان مثال ، اگر میز گرد به صورت  بیضوی باشد ، انتخاب یک وسایل مطابق با شکل آن باعث افزایش ظاهر اتاق کنفرانس و جلسه خواهد شد. حتماً زاویه نصب لامپ های نوری را در نورپردازی سالن کنفرانس در نظر بگیرید زیرا می تواند تفاوت چشمگیری در شکل و ظاهر آن داشته باشد.

۲- اتوماسیون و کنترل

اتاق های جلسات و کنفرانس داخل یک سازمان یا شرکت برای اهداف مختلفی از جمله کنفرانس ها ، سخنرانی ها ، ویدیو کنفرانس و موارد دیگر استفاده می شود. نورپردازی سالن کنفرانس باید بگونه ای باشد تا بتواند موارد استفاده از سالن را به خوبی در خود جای دهد. استفاده از چراغهای LED به خوبی در خدمت این هدف است ، زیرا می توانند توسط دستگاههای مختلف اتوماسیون از طریق شبکه متصل و کنترل شوند. برخی از کنترل های روشنایی هوشمند مانند سنسور اشغال را می توان در چراغ های LED نصب کرد تا عدم حضور و حضور افراد را تشخیص دهد. این می تواند به ترتیب لامپ ها را خاموش و روشن کند.

۳- دمای رنگ – بهره وری

هنگام برنامه ریزی برای نورپردازی سالن کنفرانس خود ، در نظر گرفتن درجه حرارت رنگ در محیط شما امری ضروری است. طرح رنگ یک نکته مهم است زیرا رنگ در تعیین فضا نقش اساسی دارد. درجه حرارت رنگ را در کلوین (K) اندازه گیری می کنند. درجه حرارت رنگی که در محدوده ۲۰۰۰K تا ۳۵۰۰K قرار دارد دارای رنگ های گرمی می باشد ، در حالی که  ۴۰۰۰K سفید خنثی است. برای فضای اداری و کنفرانسی ، درجه حرارت رنگ ترجیحی از ۴۰۰۰K تا ۶۰۰۰K است زیرا برای محیط های فعال تر این میزان کلوین مناسب تر است. همچنین انتخاب دمای رنگ به موقعیت جغرافیایی شما بستگی دارد.

۴- سطح لوکس

مقدار نوری که بر روی یک سطح تابیده می شود ، نورپردازی گفته می شود و در لوکس (lx) اندازه گیری می شود. اصولاً ، سطح لوکس چگونگی توزیع شدت نور در یک منطقه را نشان می دهد. به عنوان قانون انگشت شست ، یک لوکس منفرد برابر با یک لومن در هر متر مربع است. به عنوان مثال ، اگر یک چراغ ال ای دی ۱۰۰ لومن روشنایی در یک متر مربع مساحت را روشن کند ، آن منطقه با ۱۰۰ لوکس روشن می شود. سطح لوکس در دفاتر از اهمیت بالایی برخوردار است و می گوید فضای چقدر روشن است. به طور معمول ، دفاتر دارای تجملات بین ۴۰۰-۵۰۰ lx هستند.

۵- یکنواختی

نورپردازی سالن کنفرانس بصورت یکنواخت بسیار مهم است زیرا نور ناهموار می تواند اذیت کننده باشد. در مواردی که روشنایی ناهموار است ، چشم را مجبور می کند تنظیمات غیر ارادی داشته باشد تا در کانون قرار بگیرد. با نور یکنواخت ، یک فضا یکنواخت به نظر می رسد ، و حواس پرتی ها به حداقل می رسد. چراغهای LED به نورپردازی یکنواخت معروف هستند و عاری از لرزش هستند. یکنواختی یک لامپ LED نیز به بازتابنده آن بستگی دارد.

۶- تابش خیره کننده

تابش خیره کننده به دشواری دیدن در حضور نور روشن اشاره دارد. این احساس بصری ناراحت کننده است وقتی یک منبع نوری نسبت به محیط اطراف خود روشن تر می باشد. تابش خیره کننده می تواند مستقیم و غیرمستقیم باشد. هنگام در نظر گرفتن نورپردازی سالن کنفرانس خود ، مهم است که درخشندگی را در نظر بگیرید. علاوه بر این ، استفاده از چراغ های LED برای طراحی فضاهای جلسات توصیه می شود زیرا این لامپ ها حداقل درخشندگی دارند.

جمع بندی :

نورپردازی سالن کنفرانس و جلسات از اهمیت ویژه ای برخوردار است و در تعیین فضای اطراف ما نقش اساسی دارد. محیط کار در حال تغییر است به ویژه در بخش نورپردازی. امروزه ، نیاز به یک فضای کاری منسجم نه تنها به منظور بهبود کارکنان بلکه برای ایجاد فضایی دعوت کننده و پیشرفته که دارای نشانگر خاص خود است ، ضروری است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب تجهیزات کنفرانس

ویدیو وال چیست

آشـنـایی با ویـدئـو وال آیا تاکنون به سیستم های نمایشگر عظیم – مانند آنهایی که در اتاق های کنترل ، بورس ، اوراق بهادار و

معرفی سیستم کنفرانس تلویک

در عصر کنونی، شرکت‌های خصوصی و مراکز دولتی به مکانی مشخص برای برگزاری جلسات و کنفرانس‌های خود نیاز دارند. برای پاسخ به این نیاز، اقدام

معرفی سیستم صوتی کنفرانس

با توجه به افزایش کاربرد تکنولوژی در جهان امروز، تقریباً برای انجام هر فعالیتی، استفاده از ابزارهای تکنولوژیک لازم است. همان‌طور که می‌دانید ارتباطات یکی

میکسر تصویری دیجیتال

میکسر دیجیتال یا میکسر تصویر دیجیتال این تجهیزات به طور کلی به دسته های آنالوگ و دیجیتال تقسیم می شوند. با پیشرفت تکنولوژی و وضوح

مطالب سیستم کنفرانس

معرفی سیستم کنفرانس اروپایی

یکی از نیاز‌های اساسی سازمان‌ها، وجود سیستم کنفرانس بوده که به دو شکل دیجیتال و آنالوگ موجود است. از سیستم آنالوگ تنها می‌توان برای پخش

معرفی سیستم کنفرانس خارجی

در عصر حاضر به­ طور کلی همه چیز را می­توان وابسته به ارتباطات دانست. از طریق تلفن، پیام، نامه، ایمیل و… افراد در ارتباط با

مطالب ویدئو کنفرانس

صدرا ایرانیان

کمتر از دو دقیقه تماس می گیریم.

جهت برقراری ارتباط لطفا نام و شماره تماس خود را وارد نمایید.

کمتر از دو دقیقه تماس می گیریم.

جهت برقراری ارتباط لطفا نام و شماره تماس خود را وارد نمایید.